www.autokataloog.ee

Uudised ja kampaaniad

Elektrisõidukite tulekahjud muutuvad kuumaks probleemiks
Elektrisõidukite tulekahjud muutuvad kuumaks probleemiks
30.06.2022


Mereoperaatorid maadlevad elektrisõidukite tulekahjudele lahenduse leidmisega peale iga järgmise kaubalaeva põlengut.

Veebruari alguses Atlandi ookeanil transpordilaeva Felicity Ace'i pardal puhkenud tulekahju on taas tõstatanud küsimuse, mida teha elektrisõidukitega, mis süttivad merel transportimisel iseeneslikult.

Laeval olnud autod põlesid sellise intensiivsusega, et veepiiri kohal olevad laevakere osad sulasid.

Kõik 4000 Volkswageni grupi autot, mis olid mõeldud USA turule, hävisid. Laev on mahakantud ja nii VW kontserni kui ka selle edasimüüjate müügikaotus on märkimisväärne. Lisaks VW-le oli laevas 189 Bentleyt ja 1100 Porschet ning Audid.

Kuigi pole veel kindlaks tehtud, millest täpselt tulekahju alguse sai, oli selleks ilmselt hinnanguliselt 1000 liitiumioonakudega elektriautot, kuna 25 protsenti VW-te toodangust on nüüd pühendatud elektrisõidukitele.

See on probleem, mis laevandus- ja parvlaevatööstusele palju muret teeb. Kui elektrisõiduk süttib, on seda peaaegu võimatu kustutada, eriti kui see on tekil teiste sõidukite keskel, mis on pargitud üksteisest vaid 50 cm kaugusele.

Sõltuvalt margist ja mudelist, koosnevad elektriautode akud kuni 7000-st akuelemendist, kui mõni nendest elementidest on defektne on suur tõenäosus selle elemendi ohtlikuks temperatuuri tõusuks. Ühe akuelemendi temperatuur mõjutab ka kõrval olevate tervete akuelementide temperatuuri. See võib põhjustada ahelreaktsiooni, mida inglise keeles nimetatakse "Thermal Runway" - Soojuse kontrollimatu ülekandumine mööda kõrvuti asetsevaid akuelemente. Tohutu kiire temperatuuri tõus ja levimiskiirus põhjustavad akuelementidest tuleohtliku ja väga toksilise gaasi paiskumist, mis seejärel plahvatavad ja põlevad.

Austraalia tuletõrjeteenistustele edastatud andmete kohaselt ulatuvad need põlevad akud temperatuurini üle 2700°C!

Tulekahju Felicity Ace pardal oli neljas pärast seda, kui 2019. aastal uppus Biskaia lahes pärast autode süttimist kaubalaev Grande America, mille pardal oli rohkem kui 2000 uut ja kasutatud sõidukit. 26-liikmeline meeskond üritas tulekahjuga võidelda, kuid mõne tunni jooksul oli kuumus nii tugev, et nõrgestas laeva vaheseinte ja kere konstruktsioonilist terviklikkust. Ükski meeskonnaliige ei saanud muud teha kui laev maha jätta.

Samal aastal teatasid ka kaks teist laeva autopõlengutest, sealhulgas Mitsui O.S.K. Lines laevafirma, mis vedas 3500 Nissani sõidukit, mille tagajärjel hukkus viis meeskonnaliiget ning laev ja last said tõsiselt kahju.

Autovedajate jaoks on oht tohutu, kuna üks laevatekk teise järel koormatakse elektrisõidukitega üle ja tööstus otsib meeleheitlikult lahendust.

See probleem on muutumas üha murettekitavaks ka ro-ro-parvlaevade operaatoritele. Kuna erinevas remondiseisundis kasutatud elektrisõidukid satuvad üha enam ka reisijaid vedavatele parvlaevadele, suureneb oht ka avalikkusele.

Veebruaris süttis nii reisijaid kui autosid Itaaliasse viiv Kreeka parvlaev, pardal viibinud 290 inimesest kaotas elu 11.

Kuigi pole otseselt kinnitust sellele, kas tulekahju põhjustas elektrisõiduk (ettevõtte sõnul sai tulekahju alguse sõiduki trümmist), püsib asjaolu, et üha rohkem elektrisõidukeid leiab tee nende parvlaevade pardale vastavalt elektrisõidukite müügi kasvule ning see heiskab punase lipu nii avalikule kui ka laevade ohutusele merel.

Austraalia erinevad tuletõrjeteenistused ja sõidukite logistikaettevõtted on viimasel ajal kohtunud, et arutada elektrisõidukite tulekahjude ja nende kustutamise küsimust.

Kuni tööstus otsib vastuseid, ei võta mõned laevad enam kasutatud elektrisõidukeid pardale ja mõned keelavad ka avariis kahjustatud kasutatud elektrisõidukite veo.

Rahvusvaheline Mereorganisatsioon avaldas eelmise aasta juunis dokumendi, milles öeldakse, et autosid vedavate olemasolevate laevade tuletõrjevarustus ja meetmed tuleb ümber hinnata järgmistel põhjustel:

  • nõudlus laevade järele, mis veavad suures koguses liitiumioonakudega sõidukeid;
  • liitiumioonakuga sõidukite sagedased tuleõnnetused, mis on põhjustatud aku isesüttimisest maismaal;
  • teated mitme tuleõnnetuse kohta, mis on toimunud laevadel, mis veavad liitiumioonakudega sõidukeid, mis on otseselt seotud sõidukiga.

Aruandes öeldakse: "Pidevalt kasvav nõudlus laevade järele, mis veavad suures koguses erinevat tüüpi uut energiat kasutavaid sõidukeid, sealhulgas liitiumioonakudega sõidukeid, ja teated mitmete suuremate tuleõnnetuste kohta, mis on toimunud liitiumioonakutel töötavaid sõidukeid vedavatel laevadel on meeldetuletus, et rahvusvaheline merenduskogukond peab pöörama tähelepanu uusi energiasõidukeid vedavate laevade erilistele ohutusriskidele.“

Aruandes lisati: "Peamine elektrisõidukite oht on liitiumioonakude soojuspõlemisest põhjustatud tulekahju ja gaasiplahvatus, mis on põhjustatud põlevgaasi eraldumisest termilise äravoolu tõttu."

Autokandjate ja ro-ro-laevade operaatori Armacup tegevjuht Hans Corporaal ütles GoAutoNews Premiumile: "Elektrisõidukite akud on seda tüüpi tulekahjude intensiivsuse tõttu tõsine probleem.

"See probleem ei kao kuhugi ja IMO mure on kindlasti õigustatud.

"Armacup, nagu iga teinegi RoRo ja Car Carriersi operaator ning omanik, jälgib tähelepanelikult kõiki sellega seotud arenguid.

„Tulekahjude vältimine laevadel ei puuduta mitte ainult elektrisõidukeid, vaid ka muid ICE-sõidukite alternatiivseid jõuallikaid, näiteks vesinikku. Me ei saa veel olla kindlad, kas mõni neist alternatiivsetest jõuallikatest kujutab endast suuremat või väiksemat ohtu kui see, mis meil on ICE-sõidukite puhul,“ ütles hr Corporaal.

Erinevatel allikatel on laeval põlema süttinud auto poolt tekitatud kahjuarve tohutu.

  • Kaotatud autode väärtus: 400 miljonit dollarit.
  • Kaotatud müügi maksumus: 155 miljonit dollarit.
  • Laeva maksumus: 100 miljonit dollarit.
  • Päästmise maksumus: 150 miljonit dollarit.

Üks võimalik lahendus oleks katta iga elektrisõiduk laadimise ajal spetsiaalse tulekindla tekiga ja siduda see autoteki külge.

Bridgehilli auto tulekustutustekkidel on tuleaeglustusomadus. Tavakasutuses volditakse see lahti ja lohistatakse üle süttinud auto, hoides nii põlengu katte all.

Mõned autovedajad ja parvlaevade operaatorid on juba alustanud oma laevade varustamist nende tekkidega.

Tekid on valmistatud sarnasest materjalist, mida kasutatakse kosmosesõidukitel, et kaitsta neid intensiivse kuumuse eest, mis tekib uuesti maakera atmosfääri sisenemisel.

Need tekid mitte ainult ei takista hapniku ligipääsu tulele, vaid takistavad ka aku uuesti süttimist.

See lahendus tooks autode peale- ja mahalaadimisel kaasa tõsiseid kulusid, kuid võib praegusel hetkel osutuda ainsaks lahenduseks seni kogetud katastroofiliste põlengute ärahoidmisel.

Bridgehill tulekahju tekk isoleerib tõhusalt tule ja väldib tugeva suitsu või tule leviku ohtu.

Need tuletõrjevahendid peaksid olema hõlpsasti kättesaadavad töökodades, parklates või elektriautode laadimisjaamades ning ka mujal, kus on suured autod/autotöökojad, kus võib tulekahju süttida.

Professionaalne tekk sobib ka ennetamiseks, eriti elektriauto katmiseks, et vältida isesüttimise levikut liitiumakudes.

  • Professionaalseks kasutamiseks mõeldud auto tulekahju tekki saab kasutada kuni 50 korda.
  • Pikk kasutusiga, kui seda hoitakse kaasasolevas kotis.
  • Sobib kõikidele autodele, sealhulgas maasturitele ja elektriautodele.

Tagasi